Frauduleuze Berichten

OPGELET: Frauduleuze e-mails en Social Media posts verwijzend naar Lotus® of Lotus® Biscoff® in omloop

Lotus Bakeries waarschuwt voor valse berichten die in omloop zijn. In deze berichten wordt ten onrechte verwezen naar Lotus® of Lotus® Biscoff® om consumenten te misleiden. Vaak wordt een prijs of cadeau(box) beloofd, in ruil voor een betaling en het invullen van persoonlijke gegevens. Dit is een oplichterstruc en deze e-mails komen niet van Lotus Bakeries.

Hoe herken je de valse e-mails?

  • De afzender gebruikt een onofficieel e-mailadres dat niet eindigt op de extensie “@lotusbakeries.com”
  • Je wordt gevraagd om een (kleine) betaling te doen om je prijs te ontvangen
  • De e-mail bevat links naar een valse website waar je betaalgegevens moet invullen
  • PAS OP, in recente mailings wordt verwezen naar ons bestaand email-adres koekenpakketten@lotusbakeries.com om het spambericht geloofwaardiger te maken. Hoewel dit inderdaad het email-adres is om de klantentdienst van onze Lotus Koekenpakketten te bereiken is dit nog steeds een spam mail. Let zeker op de andere elementen waaraan u de spam mail kan herkennen

Let op: Lotus Bakeries vraagt nooit om betalingen in ruil voor prijzen en communiceert uitsluitend via e-mails die eindigen op @lotusbakeries.com of via onze Facebook pagina ‘Lotus Belgium’. Twijfelt u aan de echtheid van een bericht? Neem dan contact met ons op via onze officiële website: https://www.lotusbakeries.be/nl.

Hoe herken je de valse social media posts?

  • Ook hier wordt je gevraagd om een (kleine) betaling te doen om je prijs te ontvangen
  • Er wordt vaak gebruik gemaakt van AI gegenereerde afbeeldingen. 

 

Wat moet je doen als je zo’n e-mail ontvangt?

  • Negeer en verwijder de e-mail. Klik niet op links en voer geen betalingen uit.
  • Controleer de afzender. Alleen e-mails van @lotusbakeries.com zijn legitiem
  • Meld de frauduleuze e-mail:
    • Stuur de verdachte e-mail door naar verdacht@safeonweb.be
    • Markeer de e-mail als ‘phishing’ in je e-mailprogramma

Heb je al betaald of je bankgegevens ingevuld?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.

Meer informatie over hoe je kan omgaan met phishing en fraude vind je op: https://safeonweb.be/nl